Før sommerferien stilte jeg leserne på min e-postliste og medlemmene av gruppen Ledelse på det sosiale forretningsnettverket LinkedIn følgende spørsmål:
Hva er den viktigste ferdigheten du ikke kommer utenom i godt lederskap?
Spørsmålet skapte et visst engasjement, og de svarene jeg fikk tilbake på e-post og i diskusjonstråden på LinkedIn har jeg her forsøkt å sammenfatte i den visuelle ordskyen du ser nedenfor.
Under ordskyen deler jeg også mine refleksjoner om de tre ferdighetene dere engasjerte lesere rangerte høyest.
De fleste svarene jeg fikk inn kom i form av mange ord og formuleringer, og ikke ett ord per ferdighet slik en ordsky krever. Jeg har derfor måtte ta meg den redaksjonelle frithet å finne enkeltord som dekker det flere har sagt med litt ulike ord. Særlig gjaldt det for ordet “anerkjenne”, som jeg også forklarer nedenfor.
Kjenner du deg igjen i ferdighetene som stikker seg ut i denne ordskyen?
Tilstedeværelse
Det gledet meg at ”evnen til å være til stede” var den ferdigheten som ble nevnt flest ganger. For bare noen få år siden tror jeg ikke en gang tilstedeværelse ville havnet på listen.
Dette er en ferdighet jeg selv er veldig opptatt av fordi jeg mener din evne til å være bevisst til stede, også kalt oppmerksomt nærvær eller mindfulness, er av helt avgjørende betydning for alle de andre ferdighetene som er nevnt her.
Det fine er selvsagt at også tilstedeværelse er en ferdighet som kan trenes opp ved hjelp av oppmerksomhetstrening og meditasjon. Fordelene ved økt tilstedeværelse (mindfulness) er mange.
Anerkjenne
Bak ordet anerkjenne ligger alle de som med ulike ord har nevnt ferdigheten ”å se sine medarbeidere”. For å lage en ordsky måtte jeg velge ett felles ord for det å se og høre medarbeiderne, vise dem oppmerksomhet, ta dem på alvor osv. Det å anerkjenne et menneske innebærer å se personen i dypeste forstand ved å anerkjenne deres følelser og behov og ta personen på alvor.
Dette er en viktig ferdighet å mestre hvis du vil bygge tillit, forebygge konflikter og skape vekst, både menneskelig og resultatmessig. I min erfaring henger evnen til å anerkjenne tett sammen med din tilstedeværelse og dine kommunikasjonsferdigheter. For det handler ikke bare om å se, men også om å vise den det gjelder at du ser vedkommende.
Kommunisere
Det var ingen overraskelse at å kommunisere kom blant de tre mest nevnte ferdighetene. Likevel er det vanskelig å vite hva hver enkelt har lagt i uttrykket ”kommunisere”. Alle mener helt sikkert ikke det samme.
I min erfaring kommuniserer vi på minst fire frekvenser: Med informativt, faktabasert og saklig ”hodespråk”; med energifylt, idérikt og relasjonsorientert ”hjertespråk”; med omsorgsfullt, følelsesorientert og empatisk ”magespråk”; og med et mer subtilt “energispråk” som formidler vår indre tilstand uten ord.
Det siste er ofte det aller sterkeste og det som trumfer over de andre dersom det ikke er samsvar mellom energispråket og det, eller de, andre språkene vi bruker.
Gode kommunikasjonsferdigheter er å mestre alle frekvensene. Da blir din kommunikasjon tydelig og autentisk.
Andre viktige ferdigheter
Både respektfull, troverdig, relasjonsbygger og tillitsskapende kom tett på de tre mest nevnte ferdighetene som jeg har omtalt over. De er alle ulike elementer i det å skape tillitsfulle relasjoner. Og grunnlaget ligger kanskje aller mest i din evne til å være til stede, anerkjenne menneskers faktiske behov og kommunisere autentisk.
Nå vet du hvor du skal begynne hvis du vil trene på den viktigste ferdigheten du ikke kommer utenom i godt lederskap.
Klikk her for noen gode øvelser i oppmerksomt nærvær
Linken tar deg til min ressursside LeveBevisst.no der du finner mange fine oppmerksomhetsøvelser og meditasjoner.
Hva trenger du nå?
Hvilke av ferdigheten nevnt her er du allerede god på? Hvilke ferdigheter vet du at du kunne trenge mer trening i å mestre? Del dine kommentarer, refleksjoner og behov med meg i kommentarfeltet nedenfor så får jeg vite hva du vil ha mer av på denne bloggen og i epostene fra meg. Takk
Likte du denne artikkelen?
Klikk den blå knappen nedenfor så slipper du gå glipp av den neste.
Kjenner du noen som kan ha nytte av å lese dette?
Vær raus! Del artikkelen med dine venner og kolleger. Takk :-)
La meg få høre hva du tenker! Legg igjen en kommentar.