Marjorie Parker og Lise Hannevig har skrevet boken ”Dialog – en praktisk veileder” som kom ut på Flux forlag våren 2012. Boken er som den lover en svært god praktisk veileder for innføring av dialog i en virksomhet. Jeg liker boken av flere grunner og fant egentlig bare én ting jeg savner ved den.
Boken er liten i format og kort i sidetall. Det er faktisk en styrke for en bok som kaller seg en praktisk veileder. For det gjør den praktisk, rett på sak, veldig konkret og enkel å ta med seg for eventuell referanse i det praktiske arbeidet med dialog. Språket i boken er godt og ukomplisert. Teksten er krydret med små sitater i begynnelsen på hvert kapittel og enkelte korte historier fra forfatternes eget arbeid for å illustrere poengene i teksten. En beskjeden, men god bruk av sammenstillinger i tabeller og punktlister gjør teksten også oversiktlig og lett tilgjengelig.
Forfatternes egen definisjon av dialog
”Dialog, slik vi forstår og bruker ordet i denne boken, handler om å invitere en gruppe mennesker til en form for samtale der den enkelte og gruppen får anledning til å utforske og overskride vante tankemønstre og bevege seg ned på et dypere samtaleplan som åpner for innovative strategier. […] Dialog, slik vi her bruker begrepet, handler om å nyttiggjøre seg gruppens samlede kraft og innsikt.”
(Dialog – en praktisk veileder, s. 18)
Boken er delt inn i sju korte kapitler
- Dialog – en aktuell møteform
- Holdninger og handlemåter som fremmer dialog
- Hvilke spørsmål egner seg for dialog?
- Hvordan komme i gang med dialogmøtene
- Hvordan støtte opp om dialogen
- Avrunding av et dialogmøte
- Ringvirkninger av dialog
Forfatterne har også lagt ved en fyldig litteraturliste bakerst i boken for den som ønsker å fordype seg ytterligere.
Et lite savn
For de aller fleste vil nok denne praktiske lille boken være nok for å komme i gang med dialog i sin organisasjon – rent teoretisk. For i praksis kan det være godt å få starthjelp av noen som har gjort det før. Det er nemlig ikke det å vite teoretisk hva en dialog bygger på som er det vanskelige, men å skape det rommet hvor dialogen kan få blomstre og utfolde kreativitet og visdom. All min erfaring tilsier at det er én portal til gode dialoger – og det er bevisst tilstedeværelse, også kalt oppmerksomt nærvær eller mindfulness. Det kunne boken lagt mer vekt på, selv om ordet tilstedeværelse er nevnt én gang. Uansett så vil oppmerksomt nærvær ikke være noe du leser deg til. Det må erfares og deretter trenes inn. Til det kan det være godt å få litt guiding.
Les boken og prøv i praksis
Alt i alt vil jeg anbefale boken for deg som ønsker å utforske dialog som metode for bedre møter, større kreativitet og et dypere fellesskap i din organisasjon. Boken får du kjøpt her. Les den og prøv ut i praksis – for den som intet våger, intet vinner!
PS! Har du erfaringer med bruk av dialog eller har lest boken selv? Benytt gjerne kommentarfeltet nedenfor. Takk
Likte du denne artikkelen?
Klikk den blå knappen nedenfor så slipper du gå glipp av den neste.
Kjenner du noen som kan ha nytte av å lese dette?
Vær raus! Del artikkelen med dine venner og kolleger. Takk :-)
La meg få høre hva du tenker! Legg igjen en kommentar.